Η συγγραφική ομάδα

670 έλληνες καθηγητές Φυσικής διαμορφώνουν μαζί μας τη νέα γενιά εκπαιδευτικών βιβλίων στην Ευρώπη. Τους ευχαριστούμε θερμά εκ μέρους της Klett, της National Geographic και όλης της συγγραφικής μας ομάδας!

Επιστημονική Εποπτεία

Εμμανουήλ Δρης

Ομότιμος Καθηγητής
Φυσικής ΕΜΠ

Ο Εμμανουήλ Δρης είναι απόφοιτος του Πανεπιστημίου Αθηνών (τμήμα Φυσικής, 1964), με Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης Ηλεκτρονικής (1967), και PhD στην Πειραματική Φυσική Στοιχειωδών Σωματιδίων (Syracuse Univ. ΗΠΑ, 1975). Την περίοδο 1976-1980, διατέλεσε Research Investigator και στη συνέχεια Research Assistant Professor, στο University of Pennsylvania. Από το 1980 ως το 1987 ήταν Ερευνητής στον Δημόκριτο, και Συντονιστής της ομάδας Φυσικής Υψηλών Ενεργειών (1985-1987). Αναπληρωτής Καθηγητής στο ΕΜΠ την περίοδο 1987-1994, και Καθηγητής από το 1994 ως το 2009. Είναι υπεύθυνος της πειραματικής Ομάδας ΦΥΕ του ΕΜΠ για τα πειράματα στο CERN, καθώς και Συντονιστής του προγράμματος ATLAS (CERN) για τις Ελληνικές Ομάδες.

Έχει συγγράψει πλήθος βοηθημάτων, σημειώσεων, βιβλίων και μεταφράσεων, για προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές, καθώς και για μαθητές λυκείου. Είναι Μέλος Ελληνικών και Διεθνών Ενώσεων Φυσικής, και έχει υπάρξει πολλές φορές Μέλος του Δ.Σ. και Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρίας Σπουδών Φυσικής Υψηλών Ενεργειών. Επίσης, έχει εκλεγεί τρεις φορές Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ελληνικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας. Διατέλεσε Διευθυντής του Τομέα Φυσικής του ΕΜΠ την περίοδο 1988-1990, καθώς και Διευθυντής του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών του Γενικού Τμήματος (αργότερα ΣΕΜΦΕ) επί δεκαετία, και Διευθυντής των Μεταπτυχιακών Σπουδών του Τομέα Φυσικής του ΕΜΠ. Αντιπρύτανης ΕΜΠ από το 2003 ως το 2006. Από το 2009 είναι Ομότιμος Καθηγητής ΕΜΠ, διδάσκων στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Φυσική και Τεχνολογικές Εφαρμογές». Πρόεδρος της Επιτροπής Εκδόσεων του Ιδρύματος Ευγενίδη.

Κωνσταντίνος Βουρλιάς

Δρ. Διδακτικής της Φυσικής,
Καθηγητής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Ο Κώστας Βουρλιάς ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη ως Καθηγητής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Είναι απόφοιτος του τμήματος Φυσικής της Σχολής Θετικών Επιστημών του ΑΠΘ, κάτοχος Μεταπτυχιακού στη Φυσική Περιβάλλοντος και Διδάκτωρ Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών του Π.Τ.Δ.Ε. του ΑΠΘ.

Έχει συγγράψει αρκετές εργασίες για τη Διδακτική της Φυσικής, οι οποίες έχουν δημοσιευτεί σε ελληνικά και ξένα περιοδικά ή πρακτικά συνεδρίων. Είναι Γενικός Γραμματέας στη Βαλκανική Ένωση Φυσικών (BPU) και μέλος του ΔΣ της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών. Στα ερευνητικά του ενδιαφέροντα είναι η διδασκαλία της Φυσικής εκτός τάξης και οι διαγωνισμοί Φυσικής.

Γεώργιος Γκρος

Φυσικός Ιδιωτικής Εκπαίδευσης

Απόφοιτος του Φυσικού τμήματος του Πανεπιστημίου της Πάτρας το 1981. Διδάσκει Φυσική στη δευτεροβάθμια ιδιωτική εκπαίδευση από το 1983. Είναι ιδιοκτήτης του εκπαιδευτικού ομίλου ΕΝΑ από το 1987. Από το 2002 έως το 2011 ήταν αντιπρόεδρος του Φροντιστηριακού Ομίλου ΟΡΟΣΗΜΟ.

Από το 2002 έως το 2006 ήταν αντιπρόεδρος των 120 φροντιστηρίων ΠΑΣΥΦ. Από το 2003 έως το 2007 ήταν επιστημονικός υπεύθυνος του εκπαιδευτικού ένθετου ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ, της εφημερίδας ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ. Από το 2013 έως το 2017 ήταν επιστημονικός υπεύθυνος της Ομοσπονδίας Φροντιστών Ελλάδας ΟΕΦΕ, για τους πανελλήνιους Διαγωνισμούς προσομοίωσης.

Από το 2016 έως το 2017 ήταν συντονιστής των σεμιναρίων επιμόρφωσης της ΟΕΦΕ. Από το 2014 έως σήμερα είναι υπεύθυνος της Επιτροπής Παιδείας της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, ΕΕΦ. Από το 2016 έως το 2018 είναι μέλος του ΔΣ της ΕΕΦ. Είναι επιστημονικά υπεύθυνος του Πανελλήνιου διαγωνισμού Φυσικής από το 2016 έως το 2018. Έχει εκδώσει 12 εκπαιδευτικά βιβλία Φυσικής με τις εκδοτικές Τομές Ορόσημο, την ΕΕΦ, την ΟΕΦΕ και την Ελληνοεκδοτική.

Ιωάννης Γάτσιος

Καθηγητής Φυσικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης,
τ. υπεύθυνος Ε.Κ.Φ.Ε. Ν. Σμύρνης

Δίδαξε Φυσική στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δίνοντας έμφαση στην πειραματική εργαστηριακή διδασκαλία και συνταξιοδοτήθηκε ως υπεύθυνος Ε.Κ.Φ.Ε Δ’ Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Αθήνας. Εργάστηκε στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο για την προώθηση της εργαστηριακής ερευνητικής διδασκαλίας της Φυσικής. Σχεδίασε και κατασκεύασε τον εργαστηριακό εξοπλισμό για την εφαρμογή τού προγράμματος ΣΕΠΠΕ/ΕΠΕΑΕΚ («Εισαγωγή της πειραματικής ερευνητικής διδασκαλίας στο Λύκειο») του Ε.Κ.Ε.Φ.Ε ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ. Εργάστηκε για την ανασυγκρότηση και οργάνωση εργαστηρίου φυσικής και εκθεμάτων στο Ίδρυμα Ευγενίδου.

Το 2000 και το 2005 βραβεύτηκε στην Κοπεγχάγη από την Ελληνική Συντονιστική Επιτροπή του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Physics on Stage, Physics on Stage 1, Science on Stage – Europe, και το 2009 από το CAID-Ευγενίδειο Ίδρυμα. Έλαβε επίσης βραβείο καινοτομίας από το Υπουργείο Παιδείας (2010).

Αναστάσιος Μολοχίδης

Επίκουρος Καθηγητής στο Εργαστήριο Διδακτικής της Φυσικής & Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας του τμήματος Φυσικής, Α.Π.Θ.

Επίκουρος Καθηγητής στο Εργαστήριο Διδακτικής της Φυσικής και Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας (ΕΔιΦΕΤ) του Τμήματος Φυσικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Τα ερευνητικά ενδιαφέροντά του περιλαμβάνουν:

  • Τη διδασκαλία και τη μάθηση της Φυσικής στη βασική εκπαίδευση, στην αρχική εκπαίδευση υποψήφιων εκπαιδευτικών και στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε τυπικές και άτυπες μορφές μάθησης.
  • Τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη την υλοποίηση και την αξιολόγηση καινοτόμων Διδακτικών Μαθησιακών Ακολουθιών με τη χρήση ΤΠΕ, με πλαίσιο ανάπτυξης την παιδαγωγική γνώση περιεχομένου,
  • Τον σχεδιασμό και την αξιοποίηση εικονικών εργαστηρίων σε διερευνητικές συνθήκες μάθησης και
  • η μελέτη της επαγγελματικής ανάπτυξης υπηρετούντων και υποψήφιων εκπαιδευτικών Φυσικών Επιστημών.

Ευστράτιος Καπότης

Φυσικός, Δρ. Εκπαίδευσης Φυσικών Επιστημών & Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών

Ο Δρ. Ευστράτιος Καπότης, είναι πτυχιούχος του Τμήματος Φυσικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου Αθηνών με Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης στην Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και Διδακτορικό στην Εκπαίδευση των Φυσικών Επιστημών και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία από το ΕΚΠΑ. Διδάσκει σε μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών και σε προγράμματα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών, μαθήματα σχετικά με την εκπαίδευση στις φυσικές επιστήμες και την ενσωμάτωση των ψηφιακών εκπαιδευτικών τεχνολογιών στην εκπαίδευση.

Είναι μέλος της συγγραφικής ομάδας των βιβλίων «Ή Φυσική με Πειράματα» της Α' Γυμνασίου (βιβλίο μαθητή και βιβλίο εκπαιδευτικού) του Υπουργείου Παιδείας, έχει δημοσιεύσει άρθρα σχετικά με την εκπαίδευση στις φυσικές επιστήμες, τον πειραματισμό και τις εκπαιδευτικές ψηφιακές τεχνολογίες σε διεθνή και ελληνικά συνέδρια και περιοδικά με σύστημα ανώνυμης κρίσης. Συμμετέχει ενεργά στους Πανελλήνιους Διαγωνισμούς Φυσικής και Φυσικών «Αριστοτέλης» ως μέλος των επιστημονικών και εκπαιδευτικών ομάδων τους αλλά και στην εκπαίδευση και προετοιμασία των Ελληνικών Ομάδων για τις Διεθνείς Ολυμπιάδες Φυσικής από το 2010.

Σήμερα συνεχίζει την έρευνα στην εκπαίδευση στις φυσικές επιστήμες ως μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και συμμετέχει αφιλοκερδώς σε εκπαιδευτικές δράσεις, όπως οι «Διάλογοι Φυσικής», που απευθύνονται σε μαθητές όλων των βαθμίδων και συμπληρώνουν και διευρύνουν την εκπαιδευτική διαδικασία.

Παιδαγωγική Επιμέλεια – Συντονισμός

Αλεξάνδρα Χ. Κουλουμπαρίτση

MEd, PhD σε Διδακτική, Αναλυτικό Πρόγραμμα & Αξιολόγηση Επίτιμη Σύμβουλος Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Η Αλεξάνδρα Χ. Κουλουμπαρίτση διδάσκει στο Πανεπιστήμιο Αθηνών στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Διδασκαλία της Χημείας και Νέες Εκπαιδευτικές Τεχνολογίες». Έχει υπηρετήσει σε δημοτικά σχολεία γενικής και ειδικής αγωγής, καθώς και σε σχολεία αλλόγλωσσων μαθητών. Διετέλεσε Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και Σχολική Σύμβουλος στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Με υποτροφία του ΙΚΥ, απέκτησε τους μεταπτυχιακούς της τίτλους (MEd, PhD) από το Πανεπιστήμιο της Ουαλίας στον Διδακτικό Σχεδιασμό και στην Αξιολόγηση του Αναλυτικού Προγράμματος.

Ασχολείται ερευνητικά με τον διδακτικό σχεδιασμό, τα αναλυτικά προγράμματα, τα μέσα διδασκαλίας (έντυπα και ψηφιακά), την αξιολόγηση στην εκπαίδευση. Με την ιδιότητα της Συμβούλου ΠΙ ανέλαβε την επιστημονική επιμέλεια 6 διδακτικών πακέτων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, ενώ παράλληλα έχει συγγράψει τα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα της Μελέτης Περιβάλλοντος. Έχει συγγράψει 5 βιβλία στις Επιστήμες της Αγωγής και έχει δημοσιεύσει πλήθος επιστημονικών άρθρων. Πρόσφατα επιμελήθηκε έκδοσης με τίτλο: Αξιολογώ και Μαθαίνω: Πρακτικός Οδηγός για την Διαμορφωτική Αξιολόγηση του Μαθητή. Αθήνα: Γρηγόρη, 2018.

Με τη συνεργασία των:

Λαμπρινή Παπατσίμπα

Η Λαμπρινή Παπατσίμπα είναι πτυχιούχος του Φυσικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών, με δίπλωμα διετούς μετεκπαίδευσης στη Θεωρητική Φυσική (Ε.ΚΕ.Φ.Ε. Δημόκριτος), μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης (Φυσικές Επιστήμες στην Εκπαίδευση) και διδακτορικό στη Θεωρητική Φυσική Υψηλών Ενεργειών / Στοιχειώδη Σωμάτια με τίτλο: «Ύλη κουάρκ και αδρονικοί πίδακες» (ΕΚΠΑ, Τμήμα Φυσικής).

Έχει 25ετή διδακτική εμπειρία στη Δημόσια Εκπαίδευση και σήμερα διδάσκει στο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών. Για 5 έτη ήταν αποσπασμένη στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Έχει διδάξει στο Μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Αθήνας (1997-1999), καθώς και στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (Π.Τ.Δ.Ε., 1997-2001). Επιμορφώτρια σε προγράμματα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών (1998-2007).

Το συγγραφικό της έργο περιλαμβάνει 59 δημοσιεύσεις σε περιοδικά με κριτές ή σε πρακτικά συνεδρίων με κριτές ή σε περιλήψεις συνεδρίων με κριτές (9 στο χώρο της Θεωρητικής Φυσικής και 50 στη Διδακτική της Φυσικής). Επίσης, είναι μέλος της συγγραφικής ομάδας των διδακτικών πακέτων της Φυσικής της Α’, Β΄ και Γ΄ Γυμνασίου (διδάσκονται από το σχολικό έτος 2000 μέχρι σήμερα στην Ελλάδα, καθώς και στα σχολεία της Κύπρου). Υπήρξε μέλος της ομάδας για τη σύνταξη του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγράμματος Σπουδών (2002), του προγράμματος σπουδών για το «Ερευνώ τον Φυσικό Κόσμο» για την Ε’ και Στ’ Δημοτικού (2002), του Προγράμματος σπουδών για τη Φυσική του Γυμνασίου (Νέο Σχολείο, 2010), των προγραμμάτων Σπουδών για τη Α’ και Β’ Λυκείου Φυσική Γενικής Παιδείας, Β’ και Γ’ Λυκείου Φυσική προσανατολισμού (2013).

Παρασκευάς Γιαλούρης

Ο Παρασκευάς Γιαλούρης γεννήθηκε το 1955 στο Μοσχάτο, όπου και ζει. Είναι απόφοιτος του τμήματος Χημείας της Σχολής Θετικών Επιστημών του Πανεπιστήμιου Αθηνών, κάτοχος Μεταπτυχιακού και Διδακτορικού διπλώματος. Εργάζεται ως εκπαιδευτικός Φυσικών Επιστημών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, έχοντας υπηρετήσει σε διάφορες επιτελικές θέσεις, όπως Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης και Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών.

Έχει διδάξει στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο. Έχει πλήθος επιστημονικών δημοσιεύσεων σε ελληνικά και ξένα περιοδικά ή πρακτικά συνεδρίων. Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, της Ένωσης Ελλήνων Χημικών και Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Σχολικών Συμβούλων.